marți, 23 februarie 2010

Constatări

Din relativ scurta mea experienţă de muncă – 2 ani jumate, din care vreo 6 luni lucrate în SUA – am învăţat UN singur lucru general valabil: teoria ca teoria, da practica ne omoară! În 3 ani de facultate şi 2 ani de master am învăţat mii de pagini de teorie şi poate, nu e sigur, am parcurs undeva pe la 100-200 de pagini de aplicaţii practice. De învăţat chiar le-am învăţat, n-o spun doar aşa să sune bine. Dureros e ceea ce a urmat. Am constatat crudul adevăr, cum că aproape absolut nimic din ceea ce teoretic ar trebui să se întâmple, nu se întâmplă atunci când te loveşte în cap realitatea. Regulile sunt doar reguli scrise frumos undeva – am constatat că mai mereu există o “portiţă”, o uşă din spate pe unde intrii sau ieşi astfel încât nu te mai “încurce” regulile. Orarele sunt de cele mai multe ori doar un tabel în excel, fără fond, doar formă; oricum nu le respectă nimeni. Poate doar atunci când îţi trânteşte cineva uşa în nas, dar nu ca să ţi-o deschidă. Termenele suportă oricând amânare – nu odată, de mai multe ori. Responsabilităţile şi drepturile sunt făcute, aparent, pentru a fi încălcate flagrant. Dacă îţi faci treaba eşti prost, dacă îţi ceri drepturile eşti obraznic, dacă te fofilezi atunci eşti şmecher şi înseamnă că “te descurci”, ţi se face statuie şi primeşti mai mult decât meriţi pentru că deh... ai cap. Atunci când stai în banca ta, iar vocabularul tău e dominat de cuvinte ca “bine”, “sigur”, “ştiu”, “pot”, “da”, “rezolvăm”, “repede” etc. o să ţi se urce toţi în cap şi vei face munca a 10 oameni, dar nu vei primi răsplata cât pentru 10 oameni. Dacă aplici o teorie bine întemeiată, dar diferită de cea cu care alţii sunt obişnuiţi, de cele mai multe ori ţi se va tăia craca de sub picioare scurt şi rapid, chirurgical, asta pentru că “e mai bine cu facem noi – facem asta de mult, nu e nevoie să schimbăm nimic”. Se spune că singura constantă în Univers este schimbarea, din ce văd eu pare-se că legile Universului se schimbă.
În timpul şcolii şi a facultăţii am fost învăţaţi să avem iniţiativă. Ei bine, în lumea reală nu e chiar indicat să debordezi de iniţiativă pentru că cei din jurul tău se vor simţi mai degrabă ameninţaţi decât impresionaţi de tine.
Mă întreb din ce în ce mai des de ce atâtea mii şi mii de teorii, ipoteze, reguli, axiome ale vieţii pe care nu le aplică sau respectă nimeni.
Oare ce s-ar întâmpla dacă nerespectarea sau încercarea de a “eluda” regulile umane ar avea efecte comparabile cu încercarea de a “eluda” legile fizicii – aşa cum se întâmplă atunci când încerci să separi electronii unui atom şi are loc fisiunea? Dacă am “reacţiona” ca o particulă atomică la tot ceea ce ne înconjoară? Încep să cred că în ceea ce ne priveşte, ca oameni, singura teorie viabilă, aplicabilă nouă este “Teoria haosului”, că suntem caracterizaţi doar de instabilitate şi imprevizibil – dar nu în sens pozitiv.

5 comentarii:

Korbu 3 martie 2010 la 03:44  

Intodeauna, teoria este teorie iar practica doar practica.
Poti sa stii teorie dar sa nu te descurci practic, dar si invers.

Anonim 22 noiembrie 2011 la 19:15  

INTAMPLATOR AM DAT DE BLOGUL DVS.
AVE-TI MULTA DREPTATE IN CEEA CE SPUNE-TI . AM TERMINAT SI EU FACULTATEA DIN ORADEA SPECIALIZAREA MARKETING DAR NU AM INVATAT DECAT TEORIE PRACTIC NIMIC SI VA MAI SPUN UN LUCRU CARE MA DERANJAT NU SE PUN NOTELE CUM TREBUIE ( EX. DL. COITA DORIN ESTE UNUL DIN PROFESORI DE CARE NU AM O PARERE BUNA DE EL ).

Julie 26 noiembrie 2011 la 15:32  

Stimate anonim, in primul rand vreau sa va multumesc pentru apreciere, iar in al doilea rand as vrea sa va rog sa considerati urmatoarele cuvine ca un sfat colegial, avand in vedere ca si eu am terminat aceeasi facultate... teoria in sine nu e nimic rau, este indispensabila, fundamentul practicii nu poate fi nimic altceva decat teoria - poate ar trebui sa acordati mai multa atentie teoriei, si inainte sa va avantati in studiului domeniilor economice sa va corectati lacunele gramaticale, va sfatuiesc sa incepeti cu conjugarea verbelor "a avea" si "a spune", continuati apoi cu intelegerea diferentei dintre cele doua forme al lui "ma" si "m-a" si nu in cele din urma studiati prepozitiile limbii romane, incepeti cu prepozitia "despre" care introduce un complement indirect, un complement circumstanțial de relație sau un atribut, la fel cum ar fi trebuit sa fie folosita de dvs. in propozitia: Dl. Coita Dorin este unul din profesori(trebuia scris cu 2 de "i") DESPRE(nu DE) care nu am o parere BUNA DE EL (nu are nici un sens in aceasta propozitie intrucat dubleaza sensul). Indiferent unde veti ajunge sa profesati(si va doresc multa bafta) va fi absolut obligatoriu sa aveti un vocabular impecabil. Oricat de intemeiat este un argument, va asigur ca nimeni nu il va lua in considerare atunci cand exprimarea este una deficitara. Cat despre D-l Coita, pot doar sa spun ca nu va impartasesc parerea... nu stiu la ce va referiti atunci cand afirmati ca notele nu se pun cum trebuie, dar am o singura intrebare pentru dvs. notele la gramatica in clasa a 8-a si la literatura romana pe parcursul liceului le-ati luat corect?(nu trebuie sa imi raspundeti, raspundeti-va doar dvs.)

Anonim 28 noiembrie 2011 la 10:14  

Stimate doamna sau domnisoara multumesc pentru observatiile facute .
Cum as putea sa i-au niste ore de gramatica in particular cu dvs.
Cat ma costa ?
Iar ce tine legat de viitoarea profesie pe care o voi alege nu cred ca voi fi moderator.
Eu notele la gramatica le-am luat corect.

Multumesc
O zi cat mai buna va doresc!

Anonim 9 ianuarie 2012 la 18:49  

Vrei sa ne jucam ?

  © Blogger template 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com | Distributed by Blogger Blog Templates of the Fractal Blog Network 2008

Back to TOP